De achterblijvers

Nu X (Twitter) het domein is geworden van desinformatie, fake news, complottheorieën en antisemitisme, speelveld van Russische, Chinese en andere ondemocratische staatspropaganda-apparaten, rijst de vraag wie er nog actief zijn, en waarom. En hoe we ze ter verantwoording gaan roepen. Want laat ik er geen doekjes om winden: wie content maakt voor X, lokt mensen dat moeras in of maakt het lastiger voor ze om eruit te komen.

Allereerst zijn daar zo ongeveer alle overheden. Ik heb nooit begrepen waarom je je als overheid afhankelijk maakt van de diensten van grote internationale techbedrijven. Je mag van burgers niet verwachten dat ze een account aanmaken op de kanalen van deze privacyschenders om overheidsinformatie te kunnen krijgen. En je moet als overheid actief voorkomen dat mensen op zoek naar info van de gemeente Modderveld of van de wijkagent Martin Broziusplein in contact komen met gevaarlijke desinformatie en haat. Je zorgt er immers ook voor dat de straten rondom het gemeentehuis niet te riskant zijn voor je bezoekers.

Dan de media. Ik begrijp dat je lezers wilt aantrekken, en dat je 847000 (Volkskrant) of 669000 (NRC) volgers moeilijk kunt laten liggen. Maar moet je echt op een platform blijven waarvan de eigenaar vindt dat je alleen maar propaganda produceert? Een platform wat als eerste reactie onder een artikel een zinloos gifje plaatst van een anonieme randdebiel met 47 volgers, alleen maar omdat hij daarvoor betaald heeft? Waar 75% van de reacties het gebruikelijke populistisch-domrechtse gezuig is – waar je je lezers dus ook aan blootstelt? Zet je stukkies dan meteen op GeenStijl, dan kunnen de reaguurders er direct onder los.

En de NGO’s. Het wordt geloof ik tijd om donaties en lidmaatschappen op te zeggen tot Amnesty International en dergelijke begrijpen dat ze als de sodemieter weg moeten wezen van dat haatplatform. Elke tweet over de Israelische oorlogsmisdaden wordt gevolgd door honderden woeste en slecht geïnformeerde onzintweets over je eigen vereniging. Waarom jezelf zo door de modder laten trekken? Welk doel dient dat?

Maar het meest verbaast me nog het complete smaldeel woke links, en ik gebruik die term met tegenzin want ik wil me niet aansluiten bij het koor van domrechtse jankers die in “woke” het einde van het Avondland zien. Ik bedoel die mensen die zich met meer of minder succes hebben ingespannen om onze monotoon witte blik wat te kleuren. Je kent ze wel, de meesten waren oké maar sommigen gooiden je al in een block als je de verkeerde mensen volgde, de verkeerde tweets likete. Ze zitten er nog. Allemaal. Hoe was het ook alweer? Als er aan een tafel met tien man één nazi zit, dan zitten er tien nazi’s aan die tafel. Schuif gezellig aan bij Elon Musk, Arzu Aslan, Anousha Nzume, Seada Nourhussen, Mariam El Maslouhi, Ebissé Rouw, Jerry Afriyie, Sander Philipse, Clarice Gargard. En ik mag de meesten van jullie graag, en ik bewonder sommigen van jullie zeer. Maar godverdomme, wat doen jullie daar nog?

Een gedachte over “De achterblijvers

Plaats een reactie